Nepalist lahkuda oli pisut kahju. Nii palju on seal veel
avastada aga küll kunagi ikka jõuab. Seekord otsustasin lennutranspordi kasuks
ja peale lõunat olin juba Delhis.
Veetsin Delhis vaid ühe öö ning suundusin hommikuse Shatabdi
Expressiga Ajmeri, kust sain kohe Pushkari takso peale. Taksojuht tegi selle
tavalise triki, et loomulikult teadis ta hotelli, kuhu ma minna soovisin ning
poole tee peal hakkas uurima, ega mul äkki selle majutuse telefoninumbrit ei
juhtu olema. Ei olnud. Ega ma isegi teadnud, kus see asub aga õnneks ootas mind
tee ääres sõber Kill ning peatselt oligi tuba Rajguru Guesthouse’s olemas.
Viimati ööbisin seal täpselt 10 aastat tagasi, esimest korda
Pushkaris olles. Kõik oli endine peale selle, et ahvid olid hoovi keskelt puu
maha murdnud. Umbes nii ma seisin seal aastal 2003.
Üldse on need ahvid kohalike elanike nuhtluseks. Midagi ei
saa ka ette võtta, kuna need loomad on ahvjumala Hanumani sõdurid...
Pushkaris veereb elu hoopis teist rada pidi ja teise tempoga
kui Delhis. Kiiret pole. Aeg lihtsalt seisab. Püha paik asub ümber veel pühama
järve, mis tekkis Brahma pillatud lootoseõiest. Pushkar peidab endas üle 400
templi. Seal asub üks vähestest Brahma templitest tervel maakeral, kus üks
õige hindu peab elu jooksul ära käima.
Hommikust õhtuni kostub templitest kellade kõlinat ja laulu
ning tänaval kõndides ei märkagi enam, kui kuuled järjekordset hüüet mõnest
poekesest:
koka-fanta-sprait-minnrallwatter-biskit-tšoklat-toiletpeiper-hašis-opium. See
viimane ei ole nali, seda kõike saab osta. Pühas linnas on kanepi tarbimine lubatud.
Restoranides saab tellida special lassit ehk hašišiga segatud jogurtijooki
kolmes kanguses: normal, medium, strong. Ise igaks juhuks ei proovinud. Ehk
siis järgmisel korral...
Süüa saab pühas linnas vaid taimetoitu. Isegi omletti
tehakse ilma munata! Loomulikult on alkohol keelatud, kuigi viimati kevadel märkasin
ühes hotellis patustamist. Turistidele toodi külmikust õlut! Kuuldavasti on
seal ka üks restoran, kus õlut salaja serveeritakse. Tõenäoliselt teekannust ja
kohvitassi sisse, mida sai ka Keralas kunagi kogetud. Kus nõudlus, seal pole
pakkumist vaja kaugelt otsida ning kohe peale linna piiri asub wineshop. No ei
kipu ikka küll sinna jooki sisse smugeldama. Austagem siiski kohalikke
reegleid. .
Rajguru majutust peavad kaks soliidses eas venda oma
peredega. Üks neist, ilmselt vanem, teeb hommikuti ringi luuaga mööda väikest
sisehoovi, tühejendab prügikastid ja päevatöö ongi tehtud. Vahepeal toob
perenaine meile tassikese piimateed ning peremees uurib kuidas öö möödus, kas
ikka oli hea uni ning enesetunne hea. Pean ausalt tunnistama, et nii hästi ja
rahulikult pole juba ammu maganud. Tõeline nauding.
Ühel päeval viib perepoeg Amit meid mootorrattaga Shiva
templisse, mis asub umbes 12 km kaugusel. Sõit sinna on elamus omaette. Vaata videot siit
Templi külastus on tõeliselt spirituaalne kogemus. Kitsast
trepist pääsesime imetillukesse koopasse, kuhu mahtusime vaid kükakil sisse
ronima. Seal istus preester, kelle elukohaks see tempel on.
Õnnistuse märgiks
saime kollased täpid otsaette.
Mulle oli see esimene kord otse preestri juures
käia, mis mõjuski väga eriliselt ja pean tunnistama, et tekitas teatud muutusi
suhtumises ellu ja inimestesse.
Templi ümbrus oli samuti eriline. Mäed, kitsed, karjused ka
kotkad. Kuuldavasti pidi seal palju kobrasid ja skorpione olema. Kahjuks või
õnneks me ühtegi ei näinud. Mäe tipust avanes maaliline vaade vanale Pushkarile,
mida nautisime karjuste hõigete saatel, kes kitsi õhtuks koju ajasid.
Õhtul teed juues leppisime Amitiga kokku varahommikuse matka
mäe tippu külastama templit ja nautima päikesetõusu üle Pushkari. Tal oli vaja
lapsed kell 8 kooli viia ning selleks pidime juba kell 5 hotellist lahkuma.
Ärkasin 4.30, käisin külma dušši all ja ootasin Amiti kella 6ni. Selle aja
jooksul jõudsin juba viis korda helistada aga tulutult. Ta ei ilmunduki kohale.
Ei osanud kuidagi pahandada ka selle toreda inimese peale ja heitsin rahulikult
magama. Päeval kohtudes vabandas ta end sellega välja, et laps oli kell 2 öösel
üles ärganud ega jäänud enne nelja magama. Nii ta sisse magaski :)
Järgmise õhtu naelaks oli õhtusöök Killi sõbra Mukeshi
peres, kus meid üllatati traditsiooniliste roogadega, mis pärinevad hoopis
India lõunaosast, mitte Rajasthani maakonnast, kus asusime ja mida algselt
eeldasin. Söögist sain, nagu ikka kohalikus peres süües, korraliku üledoosi.
Üritasin küll tasa ja targu toitu nautida aga nii kui üks kausike hakkas
tühjenema, pandi see uuesti täis, vaatamata minu korduvale viitele oma suurele
vatsale.
Mukeshi pere on džainismiusku, millel mitu erinevat haru. Nende haru ei kummarda jumalat vaid
gurusid, kes kannavad valgeid maske, mis peaks kaitsema kõikvõimalike bakterite
eest. Natuke kentsakas oli näha nende televiisori peal tavalise Ganesha või muu
hindude jumala asemel fotot kolmest mehest valge kirurgimaskiga...
Söögiks tarvitavad nad vaid köögivilja, mis kasvab maa peal.
Erandina süüakse sibulat aga seda ka ainult kaheksal kuul aastast. Küüslauk on
keelatud ja mingil põhjusel ka kõrvitsalised. Üldse tarbivad nad nii toitu kui
vett mõõdukalt, eriti vett. Mõõdukus ei paistnud paraku välja selles
söögikoguses, mida nad meile serveerisid :)
Kuulsime lugusid gurudest, kes loobuvad kõigist maistest lõbudest, kaasa
arvatud söögist-joogist. Sammhaaval loobtakse söögist ja lõpuks isegi vee
tarbimisest kuni surmani ehk siis uuestisünnini.
Mukesh oli oma majale teinud paar aastat tagasi
juurdeehituse koos kahe rendipinnaga. Ühel neist töötas juba rõivapood aga
teine oli uue rentniku ootel. Õrn lootus oli saada leping kohaliku pangaga sularahaautomaadi
paigaldamiseks. See tagaks stabiilse sissetuleku ning turvamees oleks samuti
365/24/7 olemas. Minu soovituse peale, võtta sinna seniks mõni poodnik, kuulsin
väga huvitavat vastuväidet. Nimelt võib siin rentnik lihtsalt pinna enda
isiklikuks kinnisvaraks tunnistada ja mitte renti maksta, rääkimata siis välja
kolimisest. Ja seda sinu enda majas! Nii olevat Pushkaris juba juhtunud. Kel
jõud, sel õigus. Teise poega pidavat olema hea leping. Huvitav, miks järgmisega
ei saa teha? Eks siin käivad asjad omamoodi...
Pushkarist ei tahtnud kohe kuidagi ära sõita aga lohutasin
end sellega, et jaanuaris tuleb sinna taas naasta.
Delhis ühinesime taas Kristina ja Teelega, kes üllatasid
põnevate ja suisa uskumatute reisimuljetega Nepali külaelust, kus nad
vabatahtlikena ühes talus nädala veetsid. Killi soovitusel käisime ära Delhis
asuvas Tiibeti linnaosas.
See on ikka hämmastav, kuidas
ühes linnas, kus arvad juba kõike teadvat, avastad jälle midagi uut ja ootamatut. Tiibeti
linnaosas elavad põgenikud Tiibetist. Paraku on sinna sisse imbunud India
kerjused nagu mustlased Tallinnasse. See on nii erinev kogu muust Delhist nagu
näiteks Chinatown Londonis või mõnes teises läänemaailma metropolis. Inimesed
ei tülita tänaval ja elavad rahulikult oma elu. Kõikjal võib näha Dalai Lama
fotosid ning tänavanurkadelt saab osta sööki, mida me peale väikest arutelu
otsustasime siiski mitte proovida. Keerutame palveveskeid ja saadame oma
salasoovid universumisse.
Ehk täituvadki... Huvitav kogemus igatahes.
Tiibeti linnaosa servas, otse püha Yamuna jõe kaldal, asuvad
telgid, kus elavad ehitajad, kes hetkel seal töötavad. Nii siis tekivadki
slummid Indias. Iga ehituse tarvis palgatakse töötajad, kes end objekti kõrvale
sisse seavad.
Mõne aja pärast võetakse telki oma perekond, siis tekivad sinna
kõrvale juba tee- ning paan’i müüjad.
Paan on kohalik põsktubakas, mida
vaesem ühiskonnakiht tarbib. Paani sülitatakse
meeleldi välja vastu seina ja seetõttu on tihtipeale valgeks lubjatud seinad
täis punaseid süljepritsmeid. Esimesel reisil Indiasse arvasin, et rikšajuhid
sülitavad verd aga selgus, et tegu hoopis paan’iga.
Mis slummi puutub, siis tavaliselt kestab ühe suurhoone ehitus aastaid ja selle
aja jooksul tekib selle ümber omaette infrastruktuur koos kaupmeeste ja
kõikvõimalike teenusepakkujatega, mida elanikud vajavad. Kui ehitis valmis
saab, lükatakse slumm buldooseriga kokku...
Indias elades tuleb kasuks lugeda raamatuid, mis kirjeldavad
kohalikku elu. See aitab mõista kõike, millest muidu aru ei saa. Nii mõnedki
selgusetud otsad saab seeläbi kokku viidud ja ühel hetkel mõistad, miks siin on
kõik nii nagu on. Ja see kõik imeb sind endasse ning ei tahagi enam siit välja
saada...
Varem kaubareisidel käies jätsin pealtnäha mugavamad ja
toredamad paigad, kus lihtne asju ajada (nagu Tai ja Bali), alati reisi lõppu.
Mõtlesin ka seekord , et ajan Indias asjad korda ja esimesel võimalusel lendan nii
öelda rannaparadiisi. Paraku on India kuidagi väga koduseks saanud. Ei kipu
siit üldse lahkuma, vaid sukeldun selle maa avarustesse. Eks aeg näitab, mis edasi saab. Olen õppinud
siin palju vähesemaga läbi ajama, mis kohalikus mõistes on veel siiski tohutu
raiskamine. Võrdluseks võib tuua selle, et minu 3 päeva eelarve on kohaliku
laotöölise kuupalk. Huvitav, kui kaua läheb aega kohaliku eelarvega
harjumiseks?
Viimaste päevade suurem uudis Delhi seljakotituristide
tänaval Main Bazar’il on Subway avamine.
Ameerika invasioon. Nüüd jääb vaid
oodata millal jõuavd siia McDonalds, Pizza Hut ja KFC, mis Delhi moodsamates
linnaosades juba olemas.Huvitav kokkusattumus on see, et esimesed India reisid veetsin just selles samas ruumis, kus Subway avati. Täpselt seal oli Mr.Bishti firma Ansheeta Expo!
Teiseks uudiseks on viisaka baari avamine. See on ikka hoopis teine tase võrreldes teiste urgastega siin ümbruses.
Kohe on algamas pühad. Jumalanna Durga auks. Siinses mõistes
tunduvad need pühad nagu Euroopa eel-jõulud, sest suurem püha Diwali, mil meeletult kingitusi
ostetakse, on alles ees. Igatahes oli kohalikul turul, kus peamiselt Hiina
kaupa müüakse, meeletu tunglemine. Seal on alati. Aga mitte nii.
Üks mees läks koguni oinaga turule:)
Mida lähemale
pühadele, seda tihedamaks läks liiklus ja koguni nii hulluks, et isegi osad
jalgrattarikšajuhid keeldusid Sadar Bazarile sõitmast. Teisel päeval turule
minnes viskas rikšajuht meid poolel teel maha ja läksime jalgsi edasi. Tal
peaks ju aega küll olema aga ju siis lootis mõne parema otsa peale.
Igal juhul saime koos laopoisi Vikramiga turul asjad aetud
ning tegime sealt ühe pika tunniajase rattasõidu koos hunniku ehete ja
hennapastaga otse lattu. Mina istusin henna otsas ja Vikram kõõlus rikša
tagumises otsas. Hea meelega oleks seal ise istunud, kuna ruumi tundus rohkem. Viiimased
mõnisada meetrit käisin siiski jala. Nimelt kukkus terve suur pakk ehteid rikša
pealt tänavale ja oleks napilt auto ratta alla jäänud. Otsustasin koormat
edaspidi kõrvalt turvata.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar